SZENT PÁL APOSTOL I. LEVELE TIMOTEUSHOZ.
1 Tim 1
Pál ír Timoteusnak, s kegyelmet, irgalmat és békét kiván neki. Kérlek, kösd szivére némely tanítóknak, hogy ne foglalkozzanak az angyali lények fokozatáról és nemzetségéről szóló alaptalan tanításokkal, sőt inkább főczéljok legyen a tiszta lelkiisméretből és igaz hitből származó szeretetre tanítani. Ők törvénytanítók akarnak lenni, s a törvényről magoknak sincs helyes ismeretök. A mózesi törvény jó, de az nem az igazaknak, az igazi keresztényeknek adatott, kik a parancsokat belső ösztönből önmagoktól teljesítik, hanem a nem igazaknak, mindazoknak adatott, kik a tiszta tanítás ellen cselekszenek. A tiszta tanítmány az evangéliomban foglaltatik, mely, Istennek legyen hála, énrám, ki üldöző és legnagyobb bűnös voltam, kegyelemből és irgalomból hirdetés végett bizatott; mert Krisztus azért jött, hogy a bűnösöket üdvözítse, s mások bátoritására énrajtam is könyörűlt. Tehát ajánlom neked, tartsd szemed előtt ama főczélt, hogy harczolj az igaz hitért és tiszta lelkiisméretért, a mit némelyek megvetettek, mint Himeneus és Sándor, kiket kizártam.
Pál, Jézus Krisztus apostola, a mi üdvözítő Istenünknek és Krisztus Jézusnak, a mi reménységünknek parancsából,
Timoteusnak, a hitben szeretett fiamnak. Kegyelem, irgalmasság és békeség az Atya Istentől és a mi Urunk Jézus Krisztustól. [Apost.cs. 16,1.]
A mint kértelek téged, midőn Macedoniába mentem, hogy Efezusban maradj, és hagyd meg némelyeknek, hogy különbözőt ne tanítsanak,
s ne figyelmezzenek a mesékre és a végtelen nemzetségjegyzékekre, melyek inkább vitatkozásra szolgálnak, mint Istenben való épülésre, mely a hit által vagyon.
A parancsolat végczélja pedig a tiszta szivből, jó lelkiisméretből és tettetés nélküli hitből való szeretet;
melyektől némelyek eltévelyedvén, hiábavaló beszédekre hajlottak.
A törvény tanítói akarván lenni, nem értik sem a miket szólanak, sem a miket bizonyítanak.
Tudjuk pedig, hogy jó a törvény, ha ki azzal helyesen él, [Rom. 7,12.]
tudván azt, hogy a törvény nem az igazért adatott, hanem a hamisakért és engedetlenekért, az istentelenek- és bűnösökért, a vétkesek- és förtelmesekért, az atya- és anya-gyilkosokért, az ember-ölőkért,
a fajtalanok-, férfiparáznák-, emberrablók-, hazugok- és hamisan esküvőkért, és ha mi egyéb az igaz tudománynyal ellenkezik,
mely a boldog Isten dicsőséges evangélioma szerint vagyon, mely rám bízatott.
Hálát adok annak, ki engem megerősített, a mi Urunk Jézus Krisztusnak, hogy engem hívnek itélt, e szolgálatba helyezvén;
ki ezelőtt káromló voltam és üldöző és gyalázó; de megnyertem az Isten irgalmasságát, mivel tudatlanúl cselekedtem azt a hitetlenségben;
sőt igen bőséges lett rajtam a mi Urunk kegyelme a Krisztus Jézusban való hittel és szeretettel.
Igaz beszéd ez és teljes elfogadásra méltó: hogy Krisztus Jézus e világra jött üdvözíteni a bűnösöket, kik között első én vagyok. [Márk 2,17.]
De azért nyertem irgalmasságot, hogy rajtam mutassa meg Krisztus Jézus először teljes béketürését azok tanitására, kik hinni fognak őbenne az örök életre.
Az örökkévalóság halhatatlan és láthatatlan királyának, az egyedűl való Istennek pedig tisztelet és dicsőség mindörökön örökké. Amen.
E parancsot ajánlom neked, fiam, Timoteus! hogy a felőled mondott jövendölések szerint harczolj azokra nézve jó harczot,
hited lévén és jó lelkiisméreted, melyet némelyek megvetvén, a hitre nézve is hajótörést szenvedtek;
kik közől való Himeneus és Sándor, kiket átadtam a sátánnak, hogy tanúljanak nem káromkodni.
Midőn nyilvánosan összegyűltök, könyörögjetek minden emberekért, különösen az elöljárókért, hogy nyugalmas életetek legyen, és ők is az üdvre jussanak; mert Isten akarja, hogy minden ember üdvözűljön, mivel egy az Isten, egy a közbenjáró mindenekért, s én is az üdv hirdetésére pogányok apostoláúl választattam mindeneknek. A könyörgést a férfiak fölemelt, tiszta kezekkel, szeretetben végezzék, s e mellett az asszonyok szerény ruházatban jelenjenek meg. Csendes engedelmességgel hallgassanak ezek az egyházban, és tanúljanak, de ne tanítsanak, mert ez által a férfiak fölé emelkednének, mivel Ádám előbb teremtetett, mint Éva, és nem Ádám, hanem Éva csábíttatott el; azonban ők gyermekeket szülvén, üdvözűlhetnek, ha jó keresztények maradnak, és gyermekeiket istenifélelemben nevelik.
Kérlek azért, hogy mindenek előtt, legyenek könyörgések, imádságok, kérések, hálaadások minden emberekért,
a királyokért és mindazokért, kik méltóságban vannak, hogy nyugodalmas és csendes életünk legyen teljes ajtatosságban és tisztességben.
Mert ez jó és kellemes a mi üdvözítő Istenünk előtt,
ki azt akarja, hogy minden ember üdvözűljön, és az igazság ismeretére jusson.
Mert egy az Isten, egy a közbenjáró is az Isten és emberek között, az ember Krisztus Jézus,
ki önmagát adta mindenekért váltságúl, bizonyság lévén az ő idejében,
mire én rendeltettem hirdetővé és apostollá (igazságot mondok, nem hazudok), a pogányok tanitójává a hitben és igazságban.
Akarom tehát, hogy a férfiak imádkozzanak minden helyen, tiszta kezeket emelvén fel, harag és versengés nélkül.
Hasonlóképen az asszonyok is tisztességes öltözetben, szeméremmel és józansággal ékesítsék magokat, és nem fodorított hajakkal, vagy aranynyal, vagy gyöngyökkel, vagy drága öltözettel; [Péter I. 3,3.]
hanem a mint asszonyokhoz illik, ajtatosságot mutassanak jócselekedetek által.
Az asszony csendesen tanúljon minden engedelmességgel;
nem engedem pedig meg az asszonynak, hogy tanítson, sem hogy uralkodjék férjén, hanem hogy csendességben legyen; [Kor. I. 14,34.]
Mert Ádám lőn először alkotva, azután Éva;
és nem Ádám lőn elcsábítva, hanem az asszony csábíttatott el, és megszegte a parancsot.
Azonban üdvözűlni fog a fiak szülése által, ha megmarad a hitben és szeretetben, szentségben és józanságban.
A tulajdonok, melyekkel a püspöknek és papnak bírnia kell. A diakonusok és ezek feleségeinek tulajdonai. Reménylem ugyan, hogy magam megyek hozzád csakhamar; de ha késném is, tudod, mily viselet kivántatik tőled, hogy méltó légy ama házban járni, mely az Isten háza, s erőssége az igazságnak, a legfőbb titokteljes igazságnak.
Igaz beszéd ez: Ha ki püspökséget kiván, jó dolgot kiván.
A püspöknek azért feddhetlennek kell lennie, egy feleségű férfiúnak, józannak, okosnak, tisztesnek, szemérmesnek, vendégszeretőnek, a tanitásra alkalmasnak, [Títus 1,7.]
nem részegesnek, nem verekedőnek, hanem szerénynek, nem vetekedőnek, nem fösvénynek,
hanem hogy házának jól gondját viselje, engedelmes fiai lévén minden tisztességben.
Mert a ki maga házára nem tud gondot viselni, miképen lesz szorgalmas gondja Isten anyaszentegyházára?
Ne legyen új megtért, nehogy kevélységgel fölfuvalkodván, az ördög itéletébe essék.
Szükség pedig jó bizonyságának lenni a kivülvalóktól is, hogy ne essék gyalázatba és az ördög tőrébe.
A diakonusok is hasonlóképen legyenek szemérmesek, nem kétnyelvűek, nem sok bort ivók, nem rút nyereségvadászók;
a hit titkát birván tiszta lelkiismérettel.
Ezek is vizsgáltassanak meg előbb, és úgy szolgáljanak, ha vétek nélkül vannak.
Az asszonyok hasonlóképen legyenek szemérmesek, nem rágalmazók, józanok, hívek mindenekben.
A diakonusok egy feleségű férfiak legyenek, kik jól gondját viseljék fiaiknak és házoknak;
mert a kik jól szolgálnak, jó előmenetelt szereznek magoknak, és nagy bátorságot a Krisztus Jézusban való hitre nézve.
Ezeket írom neked, remélvén, hogy csakhamar magam megyek hozzád;
ha pedig késném, hogy tudjad, mint kelljen foglalkoznod az Isten házában, mely az élő Isten anyaszentegyháza, az igazság oszlopa és erőssége.
És kérdésen kivűl nagy az (isteni) kegyesség titka, mely kinyilváníttatott a testben, igazoltatott a lélek által, láttatott az angyaloktól, hirdettetett a pogányoknak, hitelt nyert a világon, fölvitetett a dicsőségbe.
Bármily elismert fönséges a keresztény tanítmány, mégsem őriztetik az mindig tisztán, mert az utolsó időkről hirdeti a Szentlélek, hogy tévtanítók fognak támadni, kik a hittől elszakadnak, s hamis megtartózkodást hirdetnek. Te hirdesd ellenben, hogy minden megszenteltetik az Isten igéje és az imádság által, és ne hajts a meseszerű tanítmányokra; sőt inkább gyakorold magadat az istenességben, s élj egészen hivatásodnak.
A Lélek pedig nyilván mondja, hogy az utolsó időkben némelyek a hittől elszakadnak, a tévelyítő lelkekre és az ördögök tudományára figyelmezvén; [Tim. II. 3,1. Péter II. 3,3. Júdás 18.]
kik képmutatással hazudságot szólván, és megbélyegzett lelkiisméretűek lévén,
tiltják a házasságot és az étkeket, melyeket az Isten teremtett, hogy azokkal hálát adva éljenek a hívek, és a kik megismerték az igazságot;
mert az Istennek minden teremtménye jó, és semmit sem kell megvetni, a mi hálaadással vétetik:
mivel megszenteltetik az Isten igéje és az imádság által.
Ezeket eléadván az atyafiaknak, jó szolgája leszesz Krisztus Jézusnak, ki fölneveltettél a hitnek és igaz tudománynak igéiben, melyet nyertél.
A hiábavaló mesebeszédeket pedig távoztasd el; hanem inkább gyakorold magadat az ajtatosságban; [Tim. II. 2,13. Tít. 3,9.]
mert a testi gyakorlat keveset használ, az ajtatosság pedig mindenre hasznos, igérete lévén a jelen és jövendő élet felől.
Igaz beszéd ez és teljes elfogadásra méltó.
Mert azért munkálkodunk és szidalmaztatunk, mivel az élő Istenben bízunk, ki Üdvözítője minden embernek, főképen a híveknek.
Ezeket parancsold és tanítsd.
Senki se vesse meg ifjúságodat, hanem légy példája a híveknek beszédben, társalkodásban, szeretetben, hitben, tisztaságban.
Míg oda megyek, folytasd az olvasást, intést és tanitást.
Ne hanyagold el a kegyelmet, mely benned vagyon, mely neked adatott a prófétálás által az egyházi szolgák kézföltételével.
Ezekről elmélkedjél, ezekben légy, hogy a te előmeneteled nyilván legyen mindeneknél.
Vigyázz magadra és a tanítmányra; légy ebben állhatatos. Mert ezt cselekedvén, tenmagadat is üdvözíted, azokat is, kik téged hallgatnak.
Minő viseletűnek kell lenni az öregek, ifjak és az özvegyek iránt, kik igazán ilyenek. A diakonisszák tulajdonai; minő özvegyeket nem kell ilyenekűl választani. A papok ellátatásáról; mily eljárást kell követni az ellenök emelt vádaknál; a fölszentelés előtti óvatosságról.
Az öreg embert ne dorgáld, hanem kérjed, mint atyádat, az ifjakat, mint öcséidet;
az öreg asszonyokat, mint anyádat, az ifjú asszonyokat, mint húgaidat minden tisztasággal.
Az özvegyeket tiszteljed, kik igazán özvegyek.
A mely özvegynek pedig fiai vagy unokái vannak, tanúlja meg először háznépét kormányozni, és viszonszolgálattal legyen szülőihez; mert ez kedves dolog az Isten előtt.
A ki pedig igazán özvegy és elhagyatott, bízzék Istenben, és foglalja magát könyörgésekben és imádságokban éjjel-nappal.
Mert a ki kéjelgésben el, az már élve meghalt.
És azt parancsold nekik, hogy feddhetlenek legyenek.
Ha ki pedig övéire és főkép háznépére gondot nem visel, a hitet megtagadta, és a hitetlennél alábbvaló.
Szolgálatra oly özvegy választassék, ki a hatvan esztendőt meghaladta, ki csak egy férfiúnak volt felesége,
kinek jócselekedeteiről bizonysága vagyon, hogy fiakat nevelt, szállást adott, a szentek lábait mosta, a nyomorúságban szenvedőknek segítségökre volt, hogy minden jócselekedetre törekedett.
Az ifjú özvegyeket pedig távoztasd, mert miután elpuhúlnak Krisztus ellenére, férjhez akarnak menni,
s kárhozatba esnek, mivel az első hitet megszegték,
egyszersmind pedig hívalkodók lévén, megszoknak házonkint járni, nemcsak hívalkodók pedig, hanem csacsogók és nyugtalanok is, beszélvén, a miket nem kellene.
Akarom azért, hogy a fiatalok férjhez menjenek, fiakat szüljenek, háziasszonyok legyenek, semmi alkalmat ne adjanak az ellenkezőnek szidalmazásra.
Mert már némelyek elhajlottak a sátán után.
Ha valamely hivőnél özvegyek vannak, tartsa őket, s ne terheljék az anyaszentegyházat, hogy azoknak, kik valóban özvegyek, elegendő legyen.
A jól foglalkozó egyházi szolgák kettős tiszteletre érdemesíttessenek, főképen, kik az igében és tanításban munkálkodnak.
Mert az írás mondja: A nyomtató ökörnek ne kösd be száját. És: Méltó a munkás az ő bérére.
Az egyházi szolga ellen vádat ne fogadj el, hanem csak két vagy három tanúbizonyság mellett.
A vétkezőket mindenek előtt fedd meg, hogy a többiek is féljenek.
Igen kérlek az Isten, a Krisztus Jézus és a választott angyalok előtt, hogy ezeket tartsd meg személyválogatás nélkül, semmit nem cselekedvén valamely részre hajolva.
Kezeidet hirtelen senkire ne tedd, és ne légy részes idegen bűnökben; magadat tisztán tartsad.
Ne igyál mégis csak vizet, hanem egy kevés borral élj gyomrod és gyakori betegeskedésed miatt.
Némely emberek bűnei nyilvánvalók, megelőzik az itéletet; némelyek pedig utóbb jőnek napfényre.
Hasonlóképen a jócselekedetek is nyilvánvalók, és a melyek nem ilyenek, titokban nem maradhatnak.
A szolgák becsüljék pogány uraikat, keresztény uraikat pedig, azért, hogy hitrokonok, meg ne vessék. Némelyek ezen és más dolgokban máskép tanítanak, versengők, és üzletet csinálnak az ajtatosságból; ezt te kerűljed. Az ajtatosság nagy nyeremény ugyan, de mely kevéssel megelégszik. A kik gazdagok akarnak lenni, mindenféle kisértetbe esnek, s a haszonlesés elpártolásra visz a hittől. Kerűljed ezt, harczolj a hitért, és maradj hű vallásodhoz Jézus Krisztus megjelenéseig. Hagyd meg a gazdagoknak, hogy Istenben bízzanak és jót cselekedjenek. Őrizd meg a rádbizott tanítmányt, s az álbölcseségtől ne engedd magadat eltántoríttatni.
A mely szolgák iga alatt vannak, uraikat minden tiszteletre méltóknak tartsák, hogy ne káromoltassék az Úr neve és a tanítmány.
A kiknek pedig hivő uraik vannak, azokat meg ne vessék, azért, mivel atyafiak; hanem annál inkább szolgáljanak, mivelhogy hivők és kedveltek, kik a jótéteményben részesek. Ezekre taníts és ints.
Ha ki másképen tanít, és nem enged a mi Urunk Jézus Krisztus üdvösséges beszédeinek és az ajtatosságra vezető tudománynak,
kevély az, és semmit sem tud, hanem kérdésekben és szóvitákban nyavalyog, melyekből támad a gyülölség, versengés, káromlás, gonosz gyanakodás,
megvesztegetett elméjű emberek vitatkozása, kik az igazságtól meg vannak fosztva, az ajtatosságot nyerészkedésnek tartván.
Csakugyan nagy nyeremény az ajtatosság megelégedéssel;
mert semmit sem hoztunk e világra, kétségkivül el sem vihetünk. [Jób 1,21. Préd. 5,14.]
Eledelünk lévén tehát és ruházatunk, azokkal elégedjünk meg. [Péld. 27,26.]
Mert a kik gazdagok akarnak lenni, kisértetbe esnek s az ördög tőrébe, és sok haszontalan és ártalmas kivánságokba, melyek az embert halálos veszedelembe merítik.
Mert minden gonoszságnak gyökere a pénzvágy; mely után járván némelyek, eltévelyedtek a hittől, és sok fájdalomba bonyolodtak.
De te, oh Isten embere! ezektől fuss; kövesd pedig az igazságot, istenes életet, hitet, szeretetet, béketűrést, szelídséget.
Harczold a hitnek jó harczát, törekedjél az örök életért, melyre hivattál, s melyről jó vallást tettél sok tanú előtt.
Lelkedre kötöm az Isten előtt, ki mindeneket megelevenít, és a Krisztus Jézus előtt, ki bizonyságot tett Pontzius Pilátus alatt, ama jó vallást,
hogy megtartsd a parancsot tisztán, feddhetlenűl a mi Urunk Jézus Krisztus eljöveteléig,
melyet annak idején megmutat a boldog és egyedűl hatalmas, a királyok Királya és uralkodók Ura, [Jel. 17,14.]
kinek egyedűl vagyon halhatatlansága, és hozzájárulhatlan világosságban lakik; kit az emberek közől senki nem látott, de nem is láthat; kinek tisztelet és örök hatalom. Amen.
E világi gazdagoknak parancsold meg, hogy fennhéjázók ne legyenek, és reményöket ne helyezzék a bizonytalan gazdagságban, hanem az élő Istenben, (ki nekünk mindent bőven ad táplálásunkra),
hogy cselekedjenek jót, legyenek gazdagok jócselekedetekben, szívesen adakozók, közlékenyek,
gyüjtsenek magoknak kincset jövendőre jó alapúl, hogy elnyerjék az igazi életet.
Oh Timoteus! a nálad letett kincset őrizd meg, távoztatván a hiábavaló szóújitásokat és a hamisan úgynevezett tudomány ellenvetéseit,
melyet követvén némelyek, a hittől elszakadtak. Kegyelem veled. Amen.